Wednesday, November 3, 2010

APIUMku...

LANGKAHKU TERCIPTA DI SINI….

















Tepat pukul 8.30pg,aku bertolak ke Nilam Puri yg mana akan menmpatkan aku bersama dgn insan2 yg x ku kenali. Pukul 9.00pg,bemulanya pendaftaran bg mahasiswa/mahasiswi baru AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA (APIUM) NIL AM PURI bg sesi 2010/2011.
Aku sampai jam 9.15pg. jarak perjalanan APIUM dr rumahku hanya mengambil masa 45 minit . kami disambut baik oleh abg2 n akak2 PP(pembantu pelajar). Selesai sudah sesi pendaftaran,kami mahasiswi ditempatkan di blok B AMK( asrama al-malik khalid) buat sementara waktu dan akan dttpkan balik bilik kami masing2 seusai Program Minggu Haluan Siswa selama 5 hari(panjang giler..).
Pukul 11pg,bermulanya sesi taklimat ibu bapa. Ma dan Ayah aku berada dlm dewan manakala aku bersama kakakku Salma yg menemani aku pd waktu itu berehat di bilik B301. Di dalam bilik ini aku ditempatkan brsama Aini,Fasihah dan Izzah (skrg x lagi). Kami semua diberi rehat sehingga pukul 2.30ptg.
“Ama …mai ar gi kantin,aku lapar la….”
Aku masih lagi dgn dialek Kelantan walaupun kat sana x ramai pelajar Kelantan,tapi walaubagaimana cara sekalipun, nak ke x nak ke lambat laun kena ckp jgk bahasa standard ni..adoi..!! Bukan x nak guna bahasa standard tu tp bila aku ckp…pecah tempayan budu dibuatnye…
Biasalah…org2 kelantan ni,kalau diaorg dengar org2 kelantan ckp bahasa ala2 KL ni,mereka akan gelak dan mulalah ckp “pecOh ppayei budu ddapur weh!!” huhuhu… 
“em…boring weh…letih la…”
“gi la tidur nuh..rehat2 ko dulu,lambat lagi ni nok tggu ma dgn ayah..”
“lambat lagi ko?ni pkul 12 doh ni,xkei hbs kul 1 kot. Xpo lah tggu jap agi,lagipun malah aku nok naik,doh la tgkat 3 bilik aku,nok tidur pun bO salOh.tggu je lah… 
Tiba2 akak PP(kak mai n kak fakhriah) dtg….
“Ada ape2 masalah ke??”
“Tak de ape2 pun,tggu ma dan ayah kami kat dewan tu…lambat lagi ke dik nak habis taklimat tu??”
“ Oh…lambat lagi kak,pukul 1 baru selesai. Akak bawalah adik akak ni rehat dulu,jap lagi kul 2.30ptg program MHS akan bermula nnti letih plak.”
“ Syukran ye dik..tapi xpe lah kami nk tggu ma dan ayah kami.”
“Kalau ade ape2 masalah,bgthu kami ye.”
“ Insya-Allah…”
Em…rancak betul diaorang berbual….
Tepat pukul 1,selesai sudah sesi taklimat ibu bapa. Aku menghantar keluargaku ke tempat parking kereta(bawah pokok dpn AMK ). Tapi,waktu itu aku masih x yakin aku boleh belajar kat APIUM ini sbb aku masih lagi berharap aku dpt kembali ke MMPP tuk ambil STAM. Kalau nk difkirkan mmg rugi lau x ambil STAM. Tapi...pikir punya pikir...memanglah STAM tu bagus,kebanyakan universiti pun terima pelajar STAM,belajar pun untung 1 tahun,masuk u terus ijazah,kerja pun senang dapat,tapi tak semuanya selepas SPM terus masuk u x bagus kan?? Ilmu pun,kat mane2 boleh cari asalkan kita rajin mencarinye.
Em...mungkin ade hikmahnye aku dicampakkan kat bumi tarbiyah ni. Teringat pesan ayahku,
”carilah mutiara kat sini sebanyak mungkin”
Mutiara?? Oo...sebab tu la mutiara... Nilam Puri. Nilam mksudnye mutiara. I see Isee ...
Baiklah,akan ku kutip mutiara2 yang ade kat cni biarpun aku x terjun ke laut sekalipun,tp atas darat pun jadi lah...asalkan mutiara(ilmu). Bagiku,ilmu adalah penting. Umat Islam dengan dukungan ilmu memberi asas baik untuk maju ke hadapan.(أيها الشباب توجه إلى الأمام)

MINGGU HALUAN SISWA

Tepat pukul 2.30 petang, Program Minggu Haluan Siswa bermula. Kami pelajar2 baru APIUM sesi 2010/2011 berada dalam Dewan Johor(dewan utama um nilam puri) kusyuk mendengar ucapan alu-aluan oleh Ketua MPP APIUM. Tidak ketinggalan kami juga turut diperkenalkan pensyarah2 kat cni. Kebanyakan daripada mereka berasal drpd Kelantan(bangganye... ) dan semuanya sporting2. Banyak aktiviti2 yang disediakan sepanjang 5 hari program ini diadakan. Macam biasa lah, taklimat2 khas,ceramah,tidak dilupakan jgk LDK,pertandingan,bersukan dan yg paling best...persembahan malam kebudayaan.

Bertemulah kami....

Pada hari terakhir program iaitu hari yang kelima,kami dibahagikan terus majmuah(kelas kuliah) masing2 beserta mentor(pensyarah/guru kelas). Aku ditakdirkan berada dalam majmuah 2 dan mentor kami ialah Us. Zamri Ghazali. Dalam majmuah inilah aku mengenali Sobiroh,liyana.Aina,Madihah,Shariha,Fathiah,Nasuha,Najihan,Nabilah,Idayu,Syafiqah dan Zolilah. Kami semua 23 orang termasuk banin. Inilah kami Majmuah 2,hidup kami tidak ubah seperti sebuah keluarga. Pelbagai ragam semuanye,tapi sayang sepanjang sem 1 ini ade je antara kami yang terpaksa pergi meninggalkan APIUM. Ada yang pergi maktab,overseas,underseas,pulang ke pangkal jalan(ambl STAM),em...macam2. Tinggallah kami 16 orang...



Doa Rabitoh:
Sesungguhnya Engkau tahu,
bahawa hati ini telah berpadu,
berhimpun dalam naungan cintaMu,
bertemu dalam ketaatan,bersatu dalam perjuangan,
menegakkan syariat dalam kehidupan,
kuatkanlah ikatanNya,kekalkanlah cintaNya,
tunjukilah jalan-jalanNya,
terangilah dengan cahayaMu yang tiada pernah padam,
Ya Rabbi bimbing lah kami,
lapangkanlah dada kami,dengan karunia Iman,dan indahnya tawakkal padaMu,
hidupkan dengan makrifatMu ,matikan dalam syahid di jalanMu,
Engkaulah Pelindung dan Pembela...



~ bawah pokok langsat
~9/10/2010 kul 3ptg(cuti akhir sem 1)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...