Wednesday, December 8, 2010

untukmu sahabat...

.......sahabatku.....




Indahnya bila bersahabat..

Manisnya bila bersahabat...


Tapi kadang-kadang dalam persahabatan juga,rasa pahit,tawar,masam dan masin itu pasti wujud. Betul tak? Kenapa? Sebab,jika tiada perasaan semua itu maka kita tidak akan dapat mengecapi betapa indahnya nikmat bersahabat...sama2 kita renungkan kata2 Saidina Umar al-Khattob ini..


"Nikmat yang paling berharga selepas nikmat iman dan Islam adalah memiliki sahabat yang soleh. Jika kamu mendapati kewujudan kasih sayang antara kamu dengannya,maka peganglah ia bersungguh-sungguh"


Alhamdulillah, syukur kepada Allah s.w.t kerana Dialah ana dapat merasai nikmat persahabatan ini. Kerana Allah jualah ana ditakdirkan belajar di sebuah tempat yang sememangnya tidak terlintas langsung di fikiran untuk belajar di sini (Apium NP) dan akhirnya bertemu dgn sahabat2 yang ana yakin mereka lah yang akan menarik tangan ini jika diri ini terlalai suatu masa nanti...


Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Persahabatan sering memberikan beberapa dugaan, tetapi persahabatan sejati bisa mengatasi dugaan itu bahkan ia tumbuh bersama kerananya...

Persahabatan tidak terjalin secara otomatis tetapi membutuhkan proses yang panjang seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya. Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian.

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justeru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya. Sahabat tidak pernah membungkus pukulan dengan ciuman, tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan sahabatnya mahu berubah. Proses dari teman menjadi sahabat membutuhkan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita membutuhkan bantuan barulah kita memiliki motivasi mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain, tetapi justru ia berinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang dibutuhkan oleh sahabatnya.

Kerinduannya adalah menjadi bahagian dari kehidupan sahabatnya, karena tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap egoistis. Semua orang pasti membutuhkan sahabat sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur karena dikhianati sahabatnya.

Ingatlah bila terakhir kali anda berada dalam kesulitan. Siapa yang berada di samping anda ?? Siapa yang mengasihi anda saat anda merasa tidak dicintai?? Siapa yang ingin bersama anda saat anda tak bisa memberikan apa-apa??

MEREKALAH SAHABAT ANDA. Hargai dan peliharalah selalu persahabatan anda dengan mereka. Persahabatan itu anugerah, persahabatan itu persaudaraan sesama insan, persahabatan itu terjalin apabila terjadinya pertemuan, persahabatan itu adalah persaudaraan yang akrab atas dasar-dasar ketulusan, keikhlasan, kejujuran dan erti persahabatan yang tulus suci berpaksikan keimanan. Teringat akan kata2 sahabat(wan) ana dalam tazkirahnya pagi tadi,persahabatan itu adalah amanah seorang sahabat di dalam menjalinkan persahabatan.
Dalam masa kejayaan, teman-teman mengenal kita. Dalam kesengsaraan, kita mengenal teman-teman kita.















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...