Sunday, March 27, 2011

Serulah ke jalan TuhanMu….(bhg.1)




الحمد الله رب العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، وعلى آله وأصحابه أجمعين .

Assalamualaikum sahabat2..apa khabar semua? Apa khabar hatimu? Dan yang paling penting apa khabar imanmu sekalian? Semoga sentiasa bertambah. Walaupun kita bukanlah para Rasul,iman mereka sentiasa bertambah dan tidak pula berkurang. Walaupun kita bukanlah malaikat, iman mereka tidak pernah bertambah mahupun berkurang. Namun kita hanya manusia biasa, iman kita akan bertambah jika sentiasa istiqomah dengan beribadat kepada-Nya dan akan berkurang jika kita lalai daripada mengingati-Nya. Itulah kita sahabat-sahabat sekalian.

InsyaAllah post kali ini, ana ingin kongsikan sedikit sebanyak apa yang ana dapat drpd sebuah buku ini. Mungkin antum semua sudahpun membacanya buku ini, cuma ana lah yang sedikit ketinggalan dan terlepas pandang. Sememangnya buku ini amat penting dan sesuai bagi yg bergelar seorang daie dan mahu menjadi seorang daie kpd mad’unya.

Mungkin kita sudah sedia maklum bahawa Allah memberitahu di dalam al Quran yang bererti, hendaklah ada sebahagian dari golongan yang menyeru kepada kebaikan dan melarang kepada kemungkaran. Mereka itulah orang yang berjaya. (Surah Ali Imran : 104) Golongan yang disebutkan menurut Dr Abdul Karim Zaidan di dalam bukunya Usul Ad-Dakwah; adalah orang Islam itu sendiri. Kita adalah umat yang terbaik yang lahir dari kelompok manusia wajib untuk mengajak kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran. Hukumnya sudah menjadi wajib pada masa kini kerana golongan yang menegur itu semakin mengecil jumlahnya. Menasihati bukan satu cara sahaja. Mereka yang rugi antaranya adalah yang tidak mahu berpesan-pesan kepada perkara kesabaran dan kebenaran. Tidak perlu dengan mengeluarkan hadith atau ayat al Quran yang kadangkala mad'u(orang yang ditegur/didakwah) pun tidak tercapai akalnya hendak menerima kerana mereka sendiri jahil mengenainya.

Sahabat2 sekalian, nak jadi daie itu bukan senang. Nak menegur orang2 di sekeliling kita bukan perkara mudah hatta sahabat kita sendiri pun. Namun, itulah asam garam dalam kehidupan seorang daie. Jadi sahabat2, kita mesti bersabar dalam usaha kita menyeru mereka kpd Islam,kita mesti sanggup menghadapi tindak balas mereka dan kita mesti mengharapkan balasan usaha kita daripada Allah s.w.t. Masih ingat lagi ke kita bagaimana Nabi Muhammad s.a.w dihalau oleh penduduk Thaif,di baling batu kepadanya. Tak cukup sekadar itu sahabat2, Nabi pernah diletakkan najis di atas tengkuknya semasa baginda sujud dalam solatnya. Namun baginda tetap bersabar dan terus meneruskan dakwah sambil berdoa yang bermaksud :

“ Wahai Tuhanku! Berilah hidayah kepada kaumku kerana sesungguhnya mereka tidak mengerti”.

Ingat sahabat2,dalam kita berusaha janganlah pula kita tinggal tawakkal kita kepada Allah s.w.t. Al-imam as-syahid Hassan al-Banna pernah berkata : “ Jadilah kamu ketika menyeru seperti pokok buah-buahan ; mereka membalingnya dengan batu dan dia menggugurkan buah kepada mereka”. Di sini ada beberapa marhalah dalam kita menjalankan dakwah secara fardiyyah. ( ana cuma ringkaskan je)

Marhalah pertama

Dalam marhalah yg pertama ini, perkara pertma yang ditekankan adalah ‘taaruf’. Bagaimana sahabat2? Pernah dengar tak istilah ni? Mestilah pernah dengarkan? Ana kenal perkataan ini semasa ana form1 dr akak naqibah ana. Ape benda taaruf ni kak?? Ooo.. taaruf ni salah satu rukun usrah rupanye…selepas taaruf, tafahum pastu takaful. Taaruf ni kita kenal2 tanya khabar,nama siapa,tinggal kat mane,cita2 nak jd ape… macam tu ye kak??? Macam tu rupanye…tp yang peliknya kak kenapa kita rapat dalam usrah je kak,nape hari2 lain bila saya jmpa akak kat kantin ke,koop ke akak tak tegur saya pun kak?? Nape ye???

Inilah yg menjadi permasalahan dalam kalangan daie2 kita. Wujudnya kelompangan ini, disebabkan ramai daie2 kurang faham matlamat usrah sebenarnya. Jadi, kita hendaklah mengambil berat tentang dirinya dan bertanya khabar apabila dia tiada dan lain-lain. Bukan setakat bertanya khabar dalam usrah sahaja. Di sini jg kita tidak boleh mmbincangkan apa2 tajuk mengenai dakwah sehingga hatinya benar2 terbuka dan bersedia menerima dakwah.

Marhalah kedua

Marhalah yang kedua pula ialah marhalah membangunkan iman yg lesu di jiwa mad’u. Perbincangan mangenai kekuasaan2 Allah,kehalusan dan keagungan ciptaan-Nya.Contohnya mengambil kesempatan drpd melihat burung ,tumbuhan,serangga dan mana2 ciptaan Allah. Sebagai contoh, bagaimana tunbuhan tersebut tumbuh drpd tanah dan air yang sama tp kenapa ia melahirkan bahagian2 yg berlainan sprt dahan,daun,bunga,buah,warna sedangkan ia disiram dgn air yg sama dan ditanam di tanah yg sama.

Kita bawa kpd mad’u perbincangan yg berlegar di sekitar persoalan keimanan. Dari situ,dia akan menilai semula kehidupannya semula sebelum ini. Dia akan merasakan bahawa sekiranya dia terus berada di tahap yg lama ; alpa,mencuaikan kewajipan,melakukan maksiat,dirinya akan terdedah kpd azab Allah di akhirat. Ketika itu dia akan mudah dipimpin dan diberi tunjuk ajar supaya berpegang teguh kpd ajaran Islam.


Marhalah ketiga


Dakwah ni adalah kita mengajak mad’u untuk berbuat baik dan mendekatkan diri kpd Allah. Betul tak sahabat2?? Tugas kita mengajak bukan mengejek,tugas kita membantu bukan membantut. Kita bukan mufti tapi kita seorang daie. Kalau dakwah nak ajak orang dekat dengan Allah, kita dulu yang patut dekat dgn Allah. Barulah kita rasa ada ruh kita nak dakwah orang.

Jadi sahabat2,di marhalah ini kita membantunya memperbaiki dirinya dgn cara mengajarnya perkara2 ketaatan kpd Allah dan ibadat2 fardhu,membiasakan dirinya melakukannya secara berdisiplin,menjauhi maksiat dan berakhlak dengan akhlak Islam.

Sekarang ni kalau kita lihat banyak buku2 diterbitkan yg berkisarkan tntg keimanan, dan kebanyakannya disampaikan melalui penulisan novel. Maklumlah remaja sekarang lebih gemar membaca novel tp bukan senang nak jumpa novel2 yg Islamik ni contoh Sinergi,VT yg dikarang oleh Hilal Asyraf, Tautan Hati olh Fatimah Syarha, Bumi Cinta olh Habiburrahman dan banyak lg. Jadi tak salah kan kalau kita membekalkan buku2 sperti ini kpd mad’u kita. Begitu jg dgn mengajak mereka ke majlis2 ilmu dan ceramah-ceramah. Dalam kata lain,mad’u kita tidak sepatutnya dibiarkan tanpa diikuti perkembangan dirinya dan tanpa bimbingan.

(bersambung...) (hasil perkongsian dr buku DAKWAH FARDIYYAH - Mustafa Masyhur)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...